Skuespilhuset

:
marts 2008
Parket af træsorten moseeg fra Hørning Parket ligger i store scenes auditorium. Entreprenøren er P. Rasmussen & Sønner. De specialdesignede stole i auditoriet er produceret af Getama A/S med stof fra Kvadrat A/S. Loftets sorte mørklægning stod Petersen & Andersen for.
I foyer og på foyerens balkoner er trægulvet udført af højkantparket i eg fra Woodfloor.
Fra Mogens Rasmussen A/S ses dette multilamelloft såvel ude som inde. Materialet er aluminium ekstruderet som smalle lameller med 25 mm afstand.

Med sin placering ved havnekajen er skuespilhuset er i sig selv et kunstværk, ikke mindst når lysene er tændt til aftenens aktiviteter.

Indtryk af en siddegruppe med udsigt på 3. sal: Pladserne er udført som en udsparring i gulvet med parket fra P. Rasmussen & Sønner.
LS Trapper har stået for rækværker og værn, udført som stålwirer: Sikker inspiration fra klassisk funktionalisme.
previous next

Et hjerte af sten

Det Kgl. Teaters nye Skuespilhus er en sært dragende affære. At forklare dets sjæl er ikke nemt. Man kan bare konstatere, det har en

Byggefakta

Skuespilhuset
Sankt Annæ Plads 36
1250 København
Danmark

Bygherre:
Kulturministeriet
Bygherrerådgiver:
Moe & Brødsgaard A/S
Arkitekt:
Lundgaard & Tranberg Arkitektfirma A/S
Hovedentreprenør:
E. Pihl & Søn A/S
Ingeniør:
Cowi A/S
Andre aktører:
Arup Acoustics, Gade & Mortensen Akustik A/S
Areal:
21000 kvm.
Byggesum: 
900 mio. kr.

Det begyndte med Frederik 5. og dronning Louise.

- Har byen virkelig intet teater, udbrød dronningen, da hun som engelsk kronprinsesse ankom til København i 1740'erne. Sådan et fik hun i 1748. Siden ekspanderede teaterkunsten til nye bygninger først i 1774, så i 1874 (Gl. Scene), og senest fik skuespillet sin Nye Scene, Stærekassen, 1931. Netop i disse år foretager Det kgl. Teater så sit arkitektonisk største kraftspring med først en ny Opera i 2005, og nu et Skuespilhus med tre scener og plads til i alt 950. Det bliver Teatrets hus, version 5.

I dialog med byen

Arkitekternes triumftog ville være imponerende, om de alle kunne træde marchen: Forrest Nicolai Eigtved, fulgt af C.F. Harsdorff, Vilhelm Dahlerup og Ove Pedersen med Stærekassens Holger Alfred Jacobsen i midten, afsluttet af Opera-arkitekten Henning Larsen og Skuespilhusets Lene Tranberg og Boje Lundgaard som arrieregarde. Et skønt syn.

Lundgaard & Tranberg-arkitekterne vandt konkurrencen om et nyt skuespilhus til Det kgl. Teater i maj 2002. Fra tegnestuen lyder denne beskrivelse af arkitekturen:

- De i alt 20.000 kvm skal ikke alene danne ramme om teatrets klassiske og eksperimenterende kunst. Huset skal også gå i dialog med storbyens puls og sine arkitektoniske omgivelser. Placeringen på Kvæsthusbroen – delvist udskudt over havnebassinet – giver maritime associationer til et krydstogtskib ved kaj. Med prominente naboer som Sankt Annæ Plads, Amalienborg og Operahuset bliver adressen ekstra attraktiv for både teatergæster og forbipasserende på spadseretur. Arkitekturen består af tre iøjnefaldende hovedelementer: Promenaden, scenetårnet og tagetagen, udført i en samlet hovedentreprise af Pihl & Søn A/S.

Scenetårn

Adgangen sker via den svungne promenade af egetræsplanker, stående på skæve, venetianske søjler som en krans om bygningen. Scenetårnet er beklædt med kobber, som på en solbeskinnet dag vil stråle om kap med havnebassinet, mens tagetagens glasfacade – hvor skuespillernes garderober og administrationen har hjemme – i aften- og nattetimerne vil gløde af lysende aktivitet. De tre elementer er sammenføjet i en kvadratisk, spændingsfyldt teaterkomposition i en ramme af murværk, som i ét greb kompletterer byens karréstruktur. Den åbner sig mod havnen og præsenterer teatret som en velsmurt teatermaskine. Det er et djærvt og trygt byhus med murværk så mørkt, at det kunne virke forprogrammeret med alderens tyngde, hvis det ikke netop var for den slanke, moderne mursten i et detaljeret forbandt, specialtegnet – sten for sten – af Lundgaard & Tranberg.

Anderledes farvesætning

Det er Petersen & Andersen Malerfirma på Frederiksberg, der har iscenesat farvelægningen i husets indre, stik mod tidens trend om at holde de indendørs rum i hvidt.

- Man kan sagtens sige, at malerarbejdet bryder en del med den traditionelle måde at farvelægge på, fordi der ikke er anvendt hvid maling. Derimod har overfladerne på vægge og lofter fået en hel anden sammensætning, bestående af rød, sort og mørk grå, som er ganske usædvanlig, men giver et meget godt samspil, siger Johnny Basse fra Petersen & Andersen Malerfirma A/S.

En stor del af overfladerne i huset er holdt i rå beton – f.eks. omkring bagscenerne og 4.-8. etage med al teknikken. Derimod er 3. etage, hvor skuespillerne opholder sig, blevet et farverigt rum – i alt ca. 9.000 kvm overflade er blevet farvelagt.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2008 nr. 1

Domicil

Brightpoint

Skarpe volumener og skiftende facader

Domicil

Deloitte

Rummeligt atriumhus

Kontorhus

Energinet.dk

Svævende domicil til Energinet.dk

Bolig

Firkløverparken

Fleksible kvalitetsboliger i Firkløverparken

Museum

Fuglsang Kunstmuseum

Kunst, kultur og natur i ét

Domicil

Heden & Fjorden

Funktionalitet frem for alt

Offentlige kontorer

Hillerød Rådhus

Den moderne sognegård

Hospital

Højbakkegård

De store dyrs hospital

Domicil

J. Kruuse A/S

Effektivitet møder nordisk elegance

Bolig

Kidholm

Sydhavnens nye facader

Transportcenter

Leman

Transportcenter med hightech

Domicil

Lyreco Danmark

En velsmurt maskine

Butikscenter

Middelfartvej

Stærke kædebutikker og luksuriøs fitness

Domicil

NNIT

Åbent hus

Kulturcenter

Skuespilhuset

Et hjerte af sten

Sport

Sydthy Kurbad

Vestjysk forkælelse under stjernehimlen