Metropolis
Oscar Pettifords Vej 25
2450
København
Danmark
På en lille halvø på Sluseholmen i Sydhavnen er Danmarks mest futuristiske byggeprojekt netop færdiggjort. På øverste dæk, 45 meter over vandet, kan du nyde et totalt vue over København. Mod vest kolonihaven Sønderbros spraglede huse og den grønne Amager Fælled. Mod syd Sluseholmens heterogene kanalhuse inspireret af typologien fra Amsterdam og endelig mod nord, Københavns centrum, understreget af Rådhustårnet, og pariserhjulet i Tivoli.
- Det er meget sjældent, man ligger uden naboer og med vand på begge sider som i dette byggeri, og det betyder, at lejlighederne er gennemlyste på alle etager og har en imponerende udsigt, fortæller Malin Meyer fra Kasper Danielsen Arkitekter, der imod sædvanen, blev inddraget meget tidligt i processen af bygherren, Nordkranen, som en slags rådgivende arkitekter, i samarbejde med Stadsarkitekten og Københavns Havn.
- Stadsarkitekten ville gerne have et internationalt navn til at bygge i havnen, og på Biennalen i Venedig opdagede vi den lille tegnestue Future Systems, som især er rost for deres organiske hval-lignende byggeri i Birmingham. De var meget interesserede og tegnede en lodret ekstruderet kløverformet bygning for os, med øjeformede vinduer og linjer hentet fra skibe og fyrtårne, fortæller Malin Meyer.
Det er tydeligt at se, at de to arkitektfirmaers meget forskellige baggrund har skabt en sund synergi. To forskellige kulturer, der mødes til at skabe arkitektur, og de engelske arkitekter, Future Systems, der kan se ting med nye øjne. Kasper Danielsen Arkitekter har sørget for at projektet landede sikkert på den lille molespids i Sydhavnen.
- Byggeriet er blevet lidt mere rent med de skandinaviske traditioner, og Kasper Danielsen Arkitekter har hjulpet med at finde de rene flader, Future Systems har introduceret den scenografiske formgivning. Hele lejlighedsindretningen og måden at planlægge en velfungerende lejlighed har vi nok mere erfaring med end man har i England, hvis vi skal være lidt generelle. Vi arbejder meget med kernen og med at kvadratmeterne skal være så veludnyttede som muligt, med få gangarealer og stor integration af installationer og rationalisering af byggeteknikken. Lejlighedsdisponeringen giver dermed høj fleksibilitet, fortæller Malin Meyer.
Selve råhuset er en skivekonstruktion som den kendes fra konventionelle højhuse. Bygningen står som 3 slanke sammenbyggede tårne i 11 etager, som stabiliseres dels af den ene facade og gavlene, og dels af elevatorkernerne i hvert af tårnene. Til stabilisering for de vandrette kræfter er der anvendt ø36mm forspændingsstænger samt 4C15 linekabler fra Spæncom. Metropolis har dog langt fra fået en konventionel facade. I stedet har man monteret skaller af fiberbeton for at give den organiske form. Fiberbetonen er leveret af BB Fiberbeton, som har haft store udfordringer ved at lave de facadeskaller, som dækker terrasse og altansiderne. Her er elementerne nemlig synlige fra begge sider, og det betyder, at begge sider af det støbte element skal være glatte på de 5 cm tynde betonplader. Betonen er ikke coatet, men baseret på hvid cement og gennempigmenteret med blå farve så den står i en himmelblå nuance, der i de første måneder vil udstøde en del kalk.
Bygningen står altså meget ærligt, og dette har gjort det ekstra vigtigt, at alle elementer og fuger imellem har stået snorlige. Denne opmåling er foretaget af landmålingsfirmaet LE34.