Rødkilde Amtsgymnasium
Rødkildevej 42
7100
Vejle
Danmark
Det 40 år gamle Rødkilde Gymnasium har fået en kraftig ansigtsløftning og fremstår i dag i en nyrenoveret og udvidet udgave, som formår at integrere nyt og gammelt til en samlet helhed. Gymnasiet oser af atmosfære og den funktionelle arbejdsplads indbyder til læring og videndeling.
Det gamle Vejle Amt satte i foråret 2005 en større renovering og tilbygning til Rødkilde Gymnasium i udbud. Det skete som en del af Vejle Amts Helhedsplan for modernisering og kapacitetsudvidelse af de fysiske rammer på gymnasierne i Vejle Amt.
Vinderholdet består af totalentreprenør MT Højgaard A/S, rådgivende ingeniør Hundsbæk & Henriksen A/S og arkitektfirmaet RUMarkitekter, som sammen fik til opgave at opføre en ny idrætshal, at styrke gymnasiets naturvidenskabelige profil gennem et nyt science-center, at udvikle faciliteter, der kunne fremme forskellige former for undervisning og indlæring samt at gøre plads til en udvidelse af elevskaren. Kort sagt skulle der udover en tilbygning til det eksisterende gymnasium forestås en omfattende renovering af den gamle del, så skolen kom til at fremstå som en topmoderne helhed.
Og det projekt må siges at være lykkedes til fulde. Tilbygningen er integreret i gymnasiets oprindelige arkitektur, og når man går rundt i bygningerne, kan det være svært at afgøre, om man er havnet i den nye eller den gamle del. Men faktum er det, at Rødkilde har fået en splinterny og up-to-date idrætshal, et science-center placeret i toprenoverede omgivelser og et centralt videncenter, som udgør nerven i bygningen.
- Vi har skabt et åbent og varierende miljø, der åbner op for fleksible undervisningsformer, læring på tværs og en tættere relation mellem undervisere og elever. I dag findes der mange måder at undervise på, og på Rødkilde er der mulighed for både traditionel klasseundervisning, projektorienteret undervisning, læring i mindre teams, i lukkede grupperum eller i åbne lommer. Der er bløde områder, IT-arbejdspladser og alt lige fra små, individuelle celler til store åbne fællesarealer, fortæller Karin Elbek, partner og arkitekt hos RUMarkitekter.
Rødkilde Gymnasiums ansigt er forstærket udadtil med en ny og mere iøjnefaldende hovedindgang midt i det centrale gårdrum. En bred soltrappe fører naturligt op til den nye glasindgang, som er indrammet af skinnende kobberplader sat i kontrast til den oprindelige beton.
Hjertet i bygningen er i underetagen et stort torv og fællesområde og i overetagen et stort videncenter/bibliotek med masser af arbejdspladser. Ud fra dette hjerte udgår tre af gymnasiets fagområder – idræt, naturvidenskab og de musiske/kreative fag – som hver især er samlet i mere kompakte enheder. En samling af funktionerne giver fokus og opfylder bygherrens ønske om korte afstande både fysisk, rumligt og mentalt.
- Eleverne grupperer sig inden for de enkelte studieretninger – derfor har det samtidig været en vigtig udfordring at skabe et godt fællesrum, der lægger op til tværfaglighed, og som binder de forskellige fagområder sammen, siger Karin Elbek.