Teglstrup Have
Teglstrup Have
3000
Helsingør
Danmark
De gråhvide slanke birketræer strækker sig mod himlen rundt om den lille sø i Teglstrup Have i Helsingørs nordlige bydel. 66 nye ejerboliger er placeret, så flest mulige beboere har udsigt til søen fra deres terrasse. Til alle boliger hører en sydvest-vendt altan, enkelte boliger har to altaner, og stueboligerne i de to huse, der ligger på grundens mere flade terræn, har have i stedet for altan.
Teglstrup Have smelter i sin form på én gang ind i den naturskønne grund nær Teglstrup Hegn, Helsingør Golfklub og Øresund, men adskiller sig også i sine tydelige kubistiske former. Teglstrup Have er udviklet i et samarbejde mellem M. Goldschmidt Ejendomme A/S og Frederiksborg Gruppen A/S.
- Projektet er udført inden for den aftalte tids- og økonomiramme, hvilket ikke mindst skyldes, at vi hele vejen igennem har haft et godt samarbejde med bygherre, fortæller Jens Breinholt, projektleder fra Carlo Lorentzen A/S, der har været totalentreprenør på sagen.
De 66 lejligheder er fordelt i fire punkthuse på hver tre etager. De tre ligger på en stribe og på lidt fladt terræn, hvorimod den sidste ligger bagved de øvrige på en bakke. Punkthusene er yderligere adskilt i tre sektioner, der ligger forskudt i forhold til hinanden, og som matcher fint det kuperede terræn, hvor der er lagt op til et fælles grønt areal med stisystem ned til søen.
Netop naturen har været en stor inspirationskilde til byggeriet og samtidig en udfordring, f.eks. ligger den første blok på en tre meter tyk betonplade pga. en blød jordbund.
- Byggeriet skal ses som en tilføjelse til naturen. Arealet er jo meget kuperet, og placeringen af blokkene følger efter – især med den sidste, der ligger bag de øvrige. Her kan man vel nærmest sige, at den hopper op ad bakken, fortæller arkitekt Max Møller fra Mangor og Nagel Arkitekter, der har tegnet Teglstrup Have.
Birketræerne omkring søen har da også haft en afgørende betydning for farvevalget i byggeriet.
- Træernes grå og hvide nuancer går igen i vinduesrammerne. Der er altid en grå ramme og to hvide, men den grå farve skifter plads fra bolig til bolig, den hopper fra vindue til vindue, og giver altså udefra en birketræseffekt, lyder det fra Max Møller.
Byggeriet er holdt i gule teglsten med enkelte lysere og mørkere teglsten, som nuancerer fra standardfarven. Samtidig er der brugt en gulpigmenteret mørtelfuge.
- Overfladen bliver mere homogen i stedet for en kontrast fuge. På den måde fremstår byggeriet som kubistiske gule klodser – også fordi der ikke er noget tagudhæng. Der er nærmest lagt et låg på, så det er bygningerne, der træder i fokus, forklarer Max Møller.
Det er en zinkkant, der runder taget af – et materialevalg, der går igen sammen med galvaniseret stål, som er brugt til altanerne, der har værn i glas og hårdttræ på gulvet.
Når man træder ind i opgangen er det på et gulv af sort portugisisk skifer. Kontrastfarverne sort og hvid går igen i hele opgangen, hvor der er betontrapper og elevator.