Paustian
Niels Hemmingsensgade 24
1153
København K
Danmark
Der er nogle kvaliteter, man ikke kan bygge sig til. Det er dem, der opleves, når bygningen – ude som inde – emmer af historie. For den autentiske histories fortælling i det levede liv folder sig først ud i takt med, at årene går: Det handler mindre om en stilart, for en sådan kan man kopiere. Materien adresserer i stedet kontekst og historiens ædle patina.
Det er de kvaliteter, som ejendommen på Niels Hemmingsensgade 24 i København besidder. Og det er dem, Paustian er faldet for. Det berømte møbelhus og rådgiveren inden for design har ellers i årtier været næsten synonymt med Jørn Utzons ”casablanca”-arkitektur i Nordhavnen.
Men Paustian er gået i ekspansions-mode og åbnede i slutningen af 2018 en afdeling i Aarhus, inden virksomheden her i 2019 flyttede dele af varelageret ind i Hovedstadens middelalderby.
Det er en placering, der tilbyder mere strøgtrafik og spontane gæster; og samtidig er indflytningen en styrkelse af en nyligt opstået koncentration af designvirksomheder i den hippe bykerne, hvor man i forvejen inden for en kort radius finder de ikoniske naboer Fritz Hansen, Illums Bolighus og Hay. En fælles markedsføring som Design City CPH er måske på vej?
Med sin nye adresse har Paustian tilført sin identitet nyt DNA: At moderne design langt fra at være en modsætning til svundne tiders kulturhistorie i stedet er en berigelse af den. Den erfaring er ganske vist ikke ny; længe har man set nordisk designs kølige stringens krydret med orientalske tæpper, artefakter fra barokken og prismekroner med agtværdig alder.
Det nye er, at Paustian er rykket ind i en atmosfære af italiensk nyklassicisme, tilsat et godt stænk af barokkens ornamentik.
Ejendommen er opført i begyndelsen af 1800-tallet, men blev 1868 overtaget af et pengeinstitut, det senere Sparekassen SDS, som senere blev til Unibank og i dag Nordea. Sparekassen satte alle sejl til for at skabe sit prægtige hovedsæde. Arkitekterne Vilh. Klein og H.C. Stilling fik frie hænder til at forædle bygningen med al den italienske inspiration, de kunne mønstre fra mange dannelsesrejser i fædrelandet til da Vinci, Bernini og Michelangelo.
Paustians præsentation af vor tids førende designere sker derfor i en skov af korintiske søjler, der støtter et rigt marmorinteriør under et af de smukkeste ovenlys.
Arkitekterne med ansvaret for opdateringen af det historiske miljø er Aarstiderne, en del af Sweco Danmark. Aarstiderne har fornuftigt udvist stor selvbeherskelse og ladet bankens generøse indretning tale for sig selv. Bygningen husede imidlertid i en del år en skole for hotel- og restaurantuddannelserne. Den funktion havde efterladt sine spor; spor, som nu er fjernet efter en velovervejet retablering i en totalentreprise, leveret af Akticon Entreprise A/S.
Et hovedgreb i transformationen til butiksformål har været, at åbne den historiske ejendommen mod gaden med store udstillingsvinduer; på de øvrige etager optimeres dagslyset med større vinduer mod gård og gade, med henblik på at sikre attraktive og tidssvarende retail- og kontorlejemål.
Iscenesættelsen fuldbringes med et begavet toplag af belysning og energistyring, der både dokumenterer holdets bæredygtige ambitioner og er med til at understrege og styre de rigt ornamenterede omgivelser, så de tjener formålet, at skabe den optimale scenografi for Paustians møbler, lamper og tilbehør til bolig og kontor.