Cabinn Metro
Arne Jacobsens Allé 2
2300
Kbh.S
Danmark
Ganske vist kan man finde højere bjerge andre steder i Norden – som nationalpoeten Grundtvig skrev i 1820 – men mere anselige hoteller, målt på størrelse, det findes ikke!
Det har hotelmatadoren Niels Fennet sørget for. Det er manden, der for små 30 år siden fik ideen.
Det er også recepten på Cabinn Metro i Ørestad, hvis første etape stod færdig i 2010, og som nu har brilleret med at føje 520 nye overnatningstilbud til de godt 700, som i forvejen var inden for murene af de op til 16 etager høje bygninger.
Dermed har Cabinn igen Nordens største hotel.
Med etape to i Ørestad har Niels Fennet med sædvanlig ildhu og professionalisme kastet sig ind i konkurrencen om kunder, som har brug for en bekvem og nem lejebolig i længere tid end det, som traditionelle hoteltilbud sigter på. Lejeperioden på Cabinn Apartments er mindst 14 dage; til gengæld lyder tilbuddet på ikke bare et værelse men en hel lejlighed med køkken (kitchenette) – og til priser, som giver selv det almene lejeboligmarked kamp til stregen.
Indpakningen står kendte arkitekter for som Daniel Libeskind (etape et) og i denne etape Cobe Arkitekter. Det gør de, fordi Cabinn har erkendt de toppoints, der ligger i den kunstneriske præstation: Gør man et godt førsteindtryk, er en stor del af vejen til målet nået!
For selve plandisponeringen er enkel og simpel: En ti-etagers længebygning af beton med facader ud mod Arne Jacobsens Allé danner stamme for to fløje med hver seks etager mod nord.
Under hele byggeriet er der udgravet to underetager til parkering i to plan.
De bærende konstruktioner er udført med sandwich-betonelementer i et bredt program leveret af Fårup Betonindustri A/S med flere underleverandører. En af dem er Contiga Tinglev A/S, som stod for alle dækelementer, inklusive p-kælderen, der var en af de største udfordringer:
– Vi arbejdede i en byggegrube med ca. ti m dybde og producerede dækelementer, der samtidig skulle danne kørerampe mellem de to parkeringsetager, forklarer salgschef Teis Hedemand fra Contiga Tinglev. Den dobbelte funktion krævede særlige regneprogrammer til projekteringen, uddyber Teis Hedemand. Contiga Tinglev leverede sine dækelementer kontinuerligt i takt med behovet på byggepladsen i perioden mellem april 2016 til februar 2017: Bundlinjen viste 3600 huldæk til hovedbygning og sidefløje med i alt 13.400 kvm dæk i 265 mm, mens p-kælderen krævede 6644 kvm dæk (1200 stk.) i tykkelsen 320 mm.
– Helt afgørende for denne sag var, at de projekterende i deres placering af skakte og præfabrikerede kabiner arbejdede ud fra vores mål-specifikationer for at skabe optimal kost-effektivitet, understreger Teis Hedemand.
Med de bærende konstruktioner på plads kunne opførelsen i fagentrepriser fortsætte med facadebeklædningen, som her er designet af Cobe Arkitekter med inspiration fra det maritime miljøs containerhavn.
Sinusplader i tre farver anodiseret aluminium – sølv, gulv og bronze – beklæder facaden, vendt efter flere geometriske akser, så bygningens inddeling i værelses- og lejlighedsmoduler bliver umiddelbart aflæselig. Vinduesfelterne har samtidig modtaget en markeret profilindramning med den effekt, at vinduespartierne afspiller en regelmæssig rytme.