Lufthavn Finger C
Lufthavnsboulevarden 6
2770
Kastrup
Danmark
Som led i Københavns Lufthavns strategi om gradvist at udbygge og tilpasse kapaciteten i det eksisterende terminalkompleks til nye krav og stigende passagermængder, har Finger C fået endnu en tilføjelse. Fingeren, der betjener de fjerne destinationer, blev senest udvidet i 2012.
Den nye udvidelse rummer tre nye gates med tilhørende loungeområder, der giver hele fingeren et løft via nytænkning af både passagerflow, logistik og indretning.
Projektet er tegnet af Schmidt Hammer Lassen Architects i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma MOE, der er en af lufthavnens faste samarbejdspartnere.
Bygningen kobler sig direkte på den seneste udvidelse af fingeren, men fremstår helt selvstændigt som en rektangulær bygning i to etager, der er hævet op på betonsøjler for at tillade passage af køretøjer nedenunder. Symmetriske indskæringer i begge sider giver plads til standpladser, hvor flyene kan få snuderne helt tæt på bygningens etagehøje vinduespartier ind til loungeområdet. Indskæringerne er effektfuldt fremhævet med kontrasterende, hvide flader, som på en arkitekturmodel eller en snitperspektivtegning. Den tredje standplads betjenes fra enden af bygningen med hele to flybroer. Den er nemlig forbeholdt de mægtige Airbus A380 fly, som flyselskabet Emirates fra 1. december 2015 indsætter på ruten til København.
- Hvor Finger A og B har en klar struktur og arkitektur, har Finger C knopskudt volumener siden 70’erne og endte meget abrupt, forklarer sagsarkitekt fra SHL Mads Dyssel Engel.
- Det har været vigtigt at skabe en klar afslutning på fingeren, for den kan ikke blive længere. Den rektangulære form med en gavl ud mod landingsbanerne, der skal kunne bruges til markedsføring, var i høj grad givet grundet de eksisterende standpladser, men vi har nuanceret den med indskæringerne og de sorte perforerede trapez-plader på facaderne, der også kører forbi vinduerne og giver et blidt artikuleret lys inde i loungen, siger Mads Dyssel Engel.
- Det sorte ydre favner det lette indre, hvor man bevæger sig som i en sky med hvide marmorgulve og en lys, let, rationel og typisk skandinavisk indretning. Når man kommer fra f.eks. USA, Fjernøsten eller Afrika er terminalen jo det første indtryk man får af Danmark. Vi har ønsket at skabe en dæmpet, kontemplativ stemning, så man kan få ro på sig inden en flyvetur på måske 14-15 timer, forklarer Mads Dyssel Engel.
- Førstesalen er ét stort loungeområde. Ude i verden er man ved at gå væk fra ”loungeboarding” til fordel for ”gateboarding” - det sparer plads fordi loungeområde og gangarealer kan flyde sammen, og det giver passagererne en bedre oplevelse. Et andet vigtigt element i indretningen, er at siddemøblerne ikke står i lange rækker, men i mindre, mere intime klynger. Desuden er stolene tættest på gangen i rent træ mens dem længere inde er polstret for at lokke folk til at udnytte hele rummet i stedet for at klumpe sig sammen langs gangen. Det kaldes ”Nudging”, som kan oversættes til positiv adfærdsændring via bevidst design. Møbleringen har også forskellige zoner, hvor man bl.a. kan stå eller sidde højt ved stationer med stik til iPads o. lign., siger Mads Dyssel Engel.
Af hensyn til behovet for en meget kort byggetid, har man valgt en så enkel konstruktionsmetode som muligt. Huset består af tre huldæk, der bæres af betonsøjler. Facaderne består, udover de store glaspartier, af opretstående PAROC elementer beklædt med trapez-plader.