Sundbyøster Skole
Smyrnavej 5-7
2300
København S
Danmark
Man siger, at æblet sjældent falder langt fra stammen. Det passer i tilfældet Sundbyøster Skole, hvor en udvidelse med nye undervisningslokaler og fællesfaciliteter af Mangor & Nagel Arkitekter er placeret i en selvstændig bygning med tæt naboskab til den eksisterende skole.
Det blev et afsæt for Mangor & Nagel i et nutidigt formsprog med en lødig fortolkning af murværkets potentiale i vor tid. Det var den samme øvelse, kollegaen N.C. Christensen dygtigt engagerede sig i for godt et århundrede siden; så dygtigt, at skolebygningernes U-form fra 1913 i dag er klassificeret som bevaringsværdige (SAVE værdi 3).
Den ambition har vor tids arkitekter også, men mere end det handler den nye skolebygning om en målsætning, der med sit arkitektoniske hovedgreb, vil lade skolens indre spejle den bystruktur, som skolen selv er en del af: pladsen, gaden og beboelsen. Skolens bygning er sit eget mikrokosmos.
Forbindelses- og fællesarealer er lagt ud som pladser og gader; offentlige rum, som gennem store glaspartier inviterer omgivelsernes blik indenfor. Klasse – og grupperum er ”beboelserne”; den private sfære.
I det ydre er den nye bygning et godt eksempel på et bygningsdesign, der i mindre grad opleves som et tilsat ”møblement” i et offentligt rum, men som en integreret berigelse og en opgradering af landskabet. På den ene side danner den nye skolebygning en del af rammen om skolens udearealer til leg og aktiviteter; det sker i flere niveauer. På den anden tilfører murstenskroppen nye mineralske flerdimensionelle elementer til et ellers fladt miljø og omgivelser, ellers uden særlig attraktion.
Det giver Sundbyøster Skoles nye ætling særlige muligheder for at bevise, hvad arkitekturen egentlig kan, når den er bedst: Den giver noget tilbage til det samfund, hvis rum den optager. I de heldige tilfælde – som her – er kursen rigtig god: Den eksisterende skole er blevet helhedsrenoveret, og den nye og fritliggende bygning med basis- og faglokaler, en tumlesal samt en ny skolegård er opført inden for et budget på kr. 115 mio., alt inklusive.
Sundbyøster Skoles nye afsnit er opført i en hovedentreprise, løftet af Enemærke & Petersen A/S, der har en lang række projekter til undervisning bag sig.
– Planlægning er i centrum ved denne type projekter, så alt kan være klart, når der ringes ind til timerne, lyder det fra Enemærke & Petersen A/S.
Bygningen styrker kvarterets identitet med en idræts- og undervisnings-campus på Sundbyøster Plads og skaber sammenhæng mellem undervisningslokaler og udearealer, så børnene fremover kan færdes frit mellem skolens bygninger.
Et mix af genbrug ved belægninger og beplantninger bliver føjet til nye, og nye legearealer er etableret. Det bæredygtige genbrug bliver suppleret af et afvandingsprojekt (LAR), hvor tagafvanding og naturlig nedsivning sker via plante- og græsarealer. Der er etableret regnvandsforsinkelse med et større vådbed, som kan indgå som et redskab i skolens område for udelæring.
Det harmonerer fint med, at bygingen energi- og resursemæssigt er udført efter 2020 krav herunder også det ofte kritiske punkt: ventilationsløsningen.