Teglbroen Karré K
Dieselvej 10-42
2450
København SV
Danmark
Med kun tre kilometer til Københavns centrum, et levende havnemiljø, meget kort afstand til lufthavn og motorvej og udsigt til metroforbindelse inden for få år, er Teglholmen i Københavns Sydhavn et af de mest attraktive nye boligområder i hovedstaden.
Fra at være et nedslidt industri- og havneområde med et dårligt ry, er de nye områder i Sydhavnen spændende fra Sluseholmen i syd, over Teglholmen og Frederiks Brygge og til Havneholmen i Nord ved at udvikle sig til en dynamisk bydel med boliger og erhverv, detailhandel og institutioner. De fire holme vil inden for få år udgøre et sammenhængende byområde, der bliver en helt integreret del af København.
Det nyeste boligbyggeri, Teglbroen Karré K, ligger i den nordøstlige del af Teglholmen og rummer 177 lejeboliger i størrelser på 63-151 kvm. Nogle med to værelser men med hovedvægten på tre-femværelses lejligheder. Byggeriet ligger skråt over for den prisbelønnede Skolen i Sydhavnen og lige over for et stort p-hus, der kan benyttes af beboerne. En kommende bro mod nord vil føre direkte over til Enghave Brygge, mens en anden ny nærliggende bro vil give nem adgang til Amager Fælled.
Teglbroen har ligesom de fleste af områdets boligbyggerier en klassisk karréstruktur med åbne, grønne fællesområder, miljøstation og cykelparkering i gårdrummet samt overdækket cykelparkering i kælderen. Den aflange karré har en nyanlagt kanal på sin vestlige langside, hvor beboerne i stueetagen har direkte adgang til vandet. I en underetage med egen lysgård er der plads til beboerrum og beboerfaciliteter. Boligbyggeriet er tegnet af Arkitema Arkitekter A/S, der også har tegnet blandt andet det nærliggende parkeringshus og den endnu større karréejendom Bolværket, der ligger lige ved siden af.
– De tidligste Arkitema-projekter i området blev opført på Sluseholmen umiddelbart syd for Teglholmen. Bolværket stod færdigt i 2014. Begge karreer har åbne portgennemgange via gårdrummet som led i den overordnede plan for gående trafik i området og i overensstemmelse med lokalplanen, fortæller projektleder Kirsten Skogstad fra Arkitema.
– I modsætning til Bolværket, som har ensartede facader, skulle Teglbroen fremstå som en karré med ”opgangshuse”, med facadevariationer set fra gadesiden. Det er ikke ført så udtalt ud i praksis som på Sluseholmen, hvor facadevariationerne er større. Ved Teglbroen har vi arbejdet med fire forskellige teglstensfarver i god kvalitet ved de forskellige opganges gadefacader – en mørk grå sten med mørk fuge, en mellembrun sten, en lys gylden og en rød sten – alle med lyse fuger. De første tre er fra Randers Tegl A/S, mens den røde er fra Petersen Tegl A/S. Den røde er en genganger fra Bolværket og skaber sammenhæng mellem byggerierne. Facaderne på gårdsiden er ensartede med den lyse gyldne sten. Der er også arbejdet med en palet på tre forskellige grå farver til vinduespartierne, alt efter hvilken farve murværk de sidder i, to forskellige altanværnstyper og altandybder samt en mindre højdevariation ved murkroner og ved penthouselejlighederne i to hjørner, fortæller Kirsten Skogstad.
Teglbroen er i seks etager på tre af sine fløje, mens den sidste vestlige ud mod kanalen trapper ned i fem etager. Sammen med de forskellige teglfacader er vertikale indskæringer i nogle af facadefelterne, som giver plads til delvist indeliggende altaner, med til at nuancere og skabe liv i de store facadevolumener.