Postnord - Skandinavisk Transport Center
Ullsvej
4600
Køge
Danmark
De seneste år er der sket store ændringer i postvæsenet. Forsendelser af breve bliver færre, mens pakkeforsendelser fortsat stiger massivt. Med Postnords nye gods- og pakketerminal, øger Postnord deres kapacitet på pakker og gods væsentligt – i god tråd med fremtiden, hvor forbrugere handler mere og mere online, og altså en markant styrkelse for dansk e-handel og for e-handlere i Norden. Ud over gods- og pakketerminalen, så har Postnord også fået opført et 31.000 kvm stort TPL-lager (tredjepartslogistik). Begge bygninger ligger strategisk ved motorvejen i Køge – nærmere betegnet Skandinavisk Transport Center – STC. Et vigtigt brohoved for landtransport mellem Norden og resten af Europa. STC er placeret, hvor motorvejene E20, E47 og E55 mødes – tæt på både København og Malmø. Mere end 100.000 køretøjer passerer dagligt STC. Postnord er hermed den 25. virksomhed, der flytter ind på STC.
De 25.000 nye kvadratmeter gods- og pakketerminal indeholder bl.a. en pakke-sorteringsmaskine, der er så stor, at den minder om en rutsjebane i en forlystelsespark. Her kan der modtages ordrer på vegne af e-butikkerne til langt ud på aftenen, og varen kan være hos kunden allerede dagen efter. Alene sidste år leverede Postnord 154 mio. pakker til Nordens 25 mio. indbyggere og to mio. virksomheder.
Selve pakkemaskinen er kommet i mindre dele og samlet på stedet. Den stod klar i slutningen af 2017 og har siden været igennem en længere testperiode før brug. Driften forventes at køre 100 pct. sidst i maj.
Gods- og pakketerminalen er Postnords største i Danmark. Og naboen er altså det lidt større TPL-lager, med navnet Warehouse E20. TPL-lageret er en af Danmarks største TPL-enheder målt på palle- og pakkekapacitet. Tredjepartslogistik er et strategisk fokusområde for Postnord og går grundlæggende ud på, at Postnord opmagasinerer varer for f.eks. netbutikker, som Postnord så plukker og distribuerer til slutbrugerne.
Begge bygninger rummer adskillige slusehuller – 200 i alt – til de mange lastbiler, der dagligt skal læsse og losse varer til og fra de mange kunder. Og begge bygninger er delt op i flere haller med hver deres funktion.
Her er naturligvis fokuseret på funktionen som en arbejdsplads, der aldrig sover, og hvor tilgang til begge bygninger er essentielt for de mange daglige transporter. Og ikke mindst et robust byggeri, hvor funktion vinder fremfor arkitektonisk skønhed.
På trods af de robuste bygninger, så er lokalplanen alligevel inde og drysse lidt ”pudder” på dem begge. Begge bygninger er opført med betonfacader. Warehouse E20 er med sandwichpaneler med en bund af beton. Bygningen rummer tre haller med 12 meters frihøjde, hvor varer, der er tjekket ind på TPL-lageret, får deres eget ”værelse” i de meget høje reoler. Gods- og pakketerminalen er lillesøster i højden med ”blot” seks meter, men her bor pakker og gods også kun i ultrakort tid.
Betonfacaderne har fået en struktur med frilagte sten. Det gør byggeriet knap så industrielt at se på som plan beton. Det er et krav fra lokalplanen, at der skal være minimum 50 pct. sort i facaden, når bygningerne har en vis højde. Bliver de højere, må de godt være lysere, men ikke i dette tilfælde. Det giver begge bygningerne en antracitgrå nuance, hvor de blå Postnord skilte, flag og biler bliver endnu tydeligere fremhævet mod det mørke, der samtidig toner bygningernes størrelse ned.