Toyota Bilhus
Dynamovej 10
2730
Herlev
Danmark
Krogsgaard-Jensen Automobiler byder nu velkommen i det, de selv kalder for ”Danmarks smukkeste bilhus”.
Et bilhus på hele 5.500 kvm i 3 etager, hvor der kan ses et stort udvalg af nye og brugte person- og varebiler, ligesom der er eget værksted med tilhørende klargøringsafdeling.
Når der bygges bilhuse i dag, er de næsten pr. tradition opført i glas. Glasbygningerne har nemlig den umiddelbare – og store - fordel, at biludstillingen kan nydes af potentielle kunder døgnet rundt.
Krogsgaard-Jensen Automobilers nye bilhus på Herlev Hovedgade er også opført i glas, men adm. direktør Chresten Krogsgaard ønskede et unikt udtryk, der kunne give det nye bilhus sjæl, og resultatet blev en 5.500 kvm stor glasbygning opført med ”harmonikaeffekt”. Det vil sige, at bygningens ikke mindre end 45 meter lange facade ikke er lige, men går ud i ni spidser.
- Vi er meget tilfredse med byggeriet. Vi har fået et bilhus, der står fantastisk flot i tre etager, lyder det fra Chresten Krogsgaard, og harmonikaeffekten har – ud over at skabe et flot udtryk – også den funktion, at vi ikke blot kan præsentere bilerne for de kunder, der kigger ind ad vinduet, forfra, som det er tilfældet i et traditionelt vindue, men fra flere vinkler, forklarer Chresten Krogsgaard.
Bent Pedersen Lunde A/S har stået for leveringen og opsætningen af de store glasfacader, der på smukkeste vis kendetegner huset, som det ligger ud til Herlev Hovedhade.
Således er der glasfacader mod nord, øst og vest, mens der mod syd er vinduesbånd oppe under taget.
Glasset er lavenergiruder fra Scanglas, og de er sat op på aluminiumsprofiler fra Hydro Building Systems AB. Det gælder således aluminiumsprofiler fra Wicona Byggesystem af typen Wictec 50-facadesystem.
For at få plads til det nye bilhus, rev man det gamle ned, men værkstedet, der ligger bag det nye byggeri, er det eksisterende. Men også den sammenkobling mellem det nye og det gamle, er Chresten Krogsgaard meget tilfreds med.
- Arkitekterne Mannik & Storm har formået at få de to bygninger – det nye og det gamle – til at hænge endog meget fornuftigt sammen. Faktisk er det lykkedes endnu bedre, end vi overhovedet havde turdet håbe på, lyder det fra Chresten Krogsgaard.
Erik Rem Hendriksen fra C3 entreprise A/S, der er totalentreprenør på Toyotas nye bilhus i Herlev, er også meget tilfreds med det endelige resultat.
- Der lå en eksisterende forretning i ét plan på grunden. Den har vi i bogstaveligste forstand revet toppen af, forklarer han.
Den kælder, der var i det oprindelige byggeri, er nu blevet til stueetage i det nye byggeri, og terrænet er åbnet ned til kælderen med en form for voldgrav.
Oven på det nye stueplan (den eksisterende kælder) er herefter bygget en dobbelthøj bygning i en stålkonstruktion med glas/aluminiumsbeklædning.
Også taget er opbygget som en let stålkonstruktion, der giver lys og luft i byggeriet.
- Alt i alt synes jeg, Krogsgaard-Jensen Automobilers nye forretning er såvel lys, som luftig og ikke mindst indbydende, både i forhold til de kunder, der befinder sig i forretningen, og i forhold til de potentielle kunder, der kigger på biludstillingen udefra, lyder det fra Erik Rem Hendriksen. Bygningen trækker med andre ord kunderne ind i modsætningen til den eksisterende bygning, der lå lidt trykket i terrænet.