F&H of Scandinavia
Gl. Skivevej 70
8800
Viborg
Danmark
Plads! Plads! Og atter mere plads!
Det var kravet fra bygherren F&H of Scandinavia, da virksomheden bad Viborg Ingeniørerne om at stå for byggeriet af et nyt højlager i forbindelse med de eksisterende lagerhaller i udkanten af Viborg.
- Vi er en hastigt ekspanderende virksomhed, fortæller administrerende direktør for F&H of Scandinavia, Knud Lomborg. I år 2000 havde vi 73 medarbejdere – i dag er tallet 188. En udvikling, der naturligvis kræver stadig mere plads.
Løsningen på pladsproblemerne rækker i dag ti meter i vejret og to meter i jorden – en gigantisk hal, hvor hyldereolerne står tæt pakket med op til 10.500 paller.
- Vi var nødt til at gå i jorden med en del af lageret for at holde os under den maksimale byggehøjde og samtidig opnå den ønskede kapacitet, fortæller Karsten Lindberg, der er partner i Viborg Ingeniørerne – der indtil nytår var kendt under navnet 'Palle Christensen A/S'.
Lageret, der lægger sig op af siden på det eksisterende byggeri, breder sig desuden 130 meter i længden – med en bredde på 33 meter.
Facaden er meget karakteristisk i sine matblanke metallicstålplader, der brydes af markante røde branddøre.
- En konstruktion, der med sine lyse, reflekterende overflader skaber et mindre massivt udtryk, mens de røde branddøre bryder facaden og dermed også det noget todimensionale udtryk, byggeriet ellers risikerede at få, siger arkitekt Søren Vinther fra KPF Arkitekter.
CSK Stålindustri A/S står for leverancen af stålsøjler, stålspær og ståltrapezpladetag til byggeriet. Virksomheden har også stået for monteringen – en opgave, der blev gennemført på bare 14 dage.
- Indendørs har vi derudover opnået en effektiv indretning, der lever op til F&H´s krav om en gennemført rationel logistik, siger Karsten Lindberg.
Således virker det næsten hasarderet, når man ser en truck parkeret mellem reolerne: Der er kun få centimeters plads til begge sider, når køretøjet bevæger sig ind i gangene mellem de mange hylder.
Forklaringen på, at det kan lade sig gøre, ligger og skinner mat som en tynd streg i gulvet mellem reolerne: Lageret betjenes af en induktionsstyret smalgangstruck, hvor ledelinjerne mellem reolerne holder tungen lige i munden på truckførerens vegne – og styrer trucken præcist ned ad de smalle gange.
Trucksystemet er leveret af Hans Schourup A/S – som også står for forbindelseslinjen mellem højlagereret og de øvrige lagerhaller via et automatisk ind- og udlagringssystem. Systemet er specielt konstrueret til F&H Scandinavia-byggeriet ud fra de særlige krav til effektivitet, der bliver stillet af selve konstruktionen med det forsænkede højlager, hvor ind- og udlagringen sker gennem bare en åbning. Selve pallererolerne på højlageret er ligeledes leveret af Hans Schourup A/S.
- Derudover var det vigtigt, at selve betongulvet i lageret er fuldstændigt plant. Selv den mindste unøjagtighed kan skabe problemer, når truckføreren skal hente paller ned fra de øverste hylder, fortæller Karsten Lindberg.
Ud over effektiviteten i logistikken har bygherren lagt stor vægt på både miljø og arbejdsmiljø i forbindelse med det nye byggeri.