Musikhuset Aarhus
Thomas Jensens Allé
8000
Aarhus
Danmark
For 25 år siden blev Musikhuset Aarhus indviet. En stor og omstridt kommunal satsning i en tid med høj byggerente og så godt som ingen dansk tradition for at bygge deciderede kulturhuse, og da slet ikke til musik.
Men århusianerne kom hurtigt til at holde af det fine gulstensbyggeri med den brede glasfacade, der kigger over mod rådhuset, en anden markant Århus-bygning. Folk strømmede til koncerter, opera og shows, og den lyse foyer med restaurant, der blev udvidet i 2003, blev hurtigt et populært spise- og mødested. Alligevel kunne brugerbegejstringen ikke kvæle utilfredsheden med det, der ikke var blevet råd til i det oprindelige byggeprojekt: Århus Symfoniorkester måtte stadig tage til takke med lejede øvelokaler og administration ude i byen og kun færdes i Musikhuset i forbindelse med koncerter. Den lille og den store sal havde en akustik, der i bedste fald var et heldigt kompromis. Elektrisk forstærket musik var det fine hus ikke bygget til.
Nu er der effektivt rådet bod på fortidens synder – og mere end det. Musikhuset Aarhus er arealmæssigt blevet godt og vel fordoblet. Uden at forstyrre det oprindelige byggeris flotte facade folder udvidelsen sig ud bagtil ned ad skrænten på det tidligere kaserneareal. Nybygningen rummer en sal til symfonisk musik, en sal til rytmisk musik og en mindre sal til kammermusik. Alle med optimale og fleksible akustikløsninger. En stor del af investeringen finansieres af lejeindtægter fra symfoniorkestret, Den Jyske Opera, Det Jyske Musikkonservatorium og Børneteatret Filuren, der hver for sig har fået længe ønskede faciliteter i huset.
Processen frem mod realiseringen af projektet startede i 2004, hvor kommunen og Musikhuset engagerede enmandsfirmaet Henning Chr. Andersen Consult ApS i Herning som bygherrerådgiver. I den følgende periode interviewede denne grundigt Musikhusets ledelse samt lejerne i huset, især de to nytilkomne, konservatoriet og symfoniorkestret.
- Opgaven var i første omgang at tale med disse mange musiske mennesker og få omsat og koordineret deres ønsker og krav til tekniske specifikationer og target-priser, der fastlagde niveauet for arkitektur, indretning og teknik. På baggrund heraf blev der lavet et begrænset EU-udbud for fem indbudte teams. I konkurrencen bistod jeg dommerne teknisk, og efterfølgende deltog jeg i kontraktforhandlingerne, fortæller Henning Chr. Andersen, der på tidspunktet for det første spadestik i august 2005 overlod styringen til Musikhusets tekniske chef, Katharina Nyborg.
Vinderne blev A. Enggaard A/S, C.F. Møllers Tegnestue og Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma samt de to akustiske rådgivere, COWI og amerikanske ARTEC. Dommerne og brugerne faldt for teamets løsning, der på en gang respekterer og fornyr på Kjær & Richters oprindelige arkitektur fra 1982.
- Det var væsentligt for os at præsentere et projekt, som kan leve sit eget liv og have sin egen identitet uden på nogen måde at ødelægge det gamle. Kontinuiteten udtrykkes gennem materialevalget. Der er brugt tegl, glas og kobber, men fordelingen er ændret. Hvor den gamle del af musikhuset især har glas- og teglfacader, er det kobberet, som dominerer den nye facade, siger Peter Thorsgaard, projektleder hos A. Enggaard A/S.