Bel Air Aviation
Vetser Lufthavnsvej 54
6705
Esbjerg Ø
Danmark
I takt med at off-shore- og vindmølleindustrien er ekspanderet har helikopterselskabet Bel Air Aviation A/S, der transporterer mandskab ud til olieplatformene i Nordsøen, oplevet en markant vækst – en vækst, som nu kræver mere plads til både medarbejdere og helikoptere. Pladsen er fundet på de flade arealer ved siden af Esbjerg Lufthavn, hvor der nu er rejst et moderne funktionelt firmadomicil og en heliport/hangar, der signalerer kvalitet, og som har fine referencer til luftfarten og den omkringliggende natur.
- Referencerne til naturen finder man i såvel materiale- som farvevalg, forklarer arkitekt Dion Christensen fra Arkitekterne Vejen A/S, der sammen med bygherre har valgt en farveskala, der bevæger sig fra kit over sand til jord.
Facaderne på administrationsbygningen består af sandfarvede mursten og gennemfarvede mørkebrune, trelagsglaspartier med et matchende tag, hvis udhæng selvfølgelig er aerodynamisk med form som en helikoptervinge – en form, som går igen på vinduespartiernes tværgående lameller. Et stort vandbassin i hele bygningens længde forsyner – ligesom tagkonstruktionen – huset med en klædelig lethed samtidig med, at der her er referencer til Nordsøen og de platforme, der er de typiske destinationer for Bel Airs helikopterflåde. Foran indgangspartiet med firmaets firmalogo – den blå kolibri – er der etableret en cirkelformet stenbelægning med en smiley, som kan ses fra luften.
Transparens og lyse farver
Den tone, der slås an ved ankomsten, genfinder man inden døre, hvor den udendørs farveskala går igen, og hvor lys og transparens er det gennemgående tema.
Administrationens to etager er forbundet med en elegant ståltrappe med egetræstrin, der går fint i dialog med kitfarvede vægge, sortbrune tæppefliser og lyse møbler. Det arkitektoniske greb og firmaets vision om åbenhed understreges af mængder af glas. Alle kontorer og mødelokaler har fuldglasvægge og glasdøre fra Deko Loft + Væg. Der er anvendt Deko FG – tynde 1-lags glaselementer med klart sikkerhedsglas. Der er også blevet plads til en FG Fire glasvæg. Administrationen er zoneinddelt så arbejdsgange og synergi tilgodeses bedst muligt, men det er samtidig ideen, at man skal fornemme den aktivitet, der er i huset. Der er indkig kontorerne imellem – og selvfølgelig også udkig til det indhegnede heliportområde og den nye hangar med plads til tre store helikoptere eller seks mindre helikoptere.
Hangar med hotelfløj
Hangaren er et gigantstort søjlefrit rum, som ifølge Niras A/S, der har stået for projekteringen, har krævet lige så mange ingeniørdiscipliner, som når man bygger et supersygehus, blandt andet fordi der er installeret et procesanlæg, der kan efterse, servicere og klargøre helikopterne til hver flyvning. Derudover er hangaren udstyret med tre porte, der hver er seks meter høje og 19 meter brede.
En af de leverandører, der har taget udfordringen op, er Lassen Ventilation ApS, der har leveret og monteret et vakuumanlæg, der ligger i alle kanaler i hangarens gulv. Esbjerg-virksomheden har ligeledes leveret et 15.000 kubikmeter ventilationsanlæg til hangaren, som sikrer udluftning og ren luft i den næsten 2.500 kvm store hal.
- Det har været en spændende og udfordrende opgave for os, fortæller Steen Lassen fra Lassen Ventilation, der også har leveret et 1.800 kubikmeter stort ventilationsanlæg til hotelfløjen med otte værelser, badeværelser og fællesarealer, der er etableret på anden sal i hangaren.