Comfort Hotel Copenhagen Airport
Ellehammersvej 18
2770
Kastrup
Danmark
At norske Peter Stordalens nye hotel vis-a-vis Københavns Lufthavn har en grundplan som en gigantisk flypropel er ikke den eneste lighed med luftfart. Naboskabet til luftfarten har også haft betydning for indretning og anvendelse; det kan aflæses på hotellets supertilbud om optimal service, fleksibilitet og kompatibilitet med lufthavnens terminaler.
Comfort Hotel Copenhagen Airport er således nytænkt hoteldrift: Andet og mere end en overnatningsmulighed mellem to flyafgange er hotellet med sine 605 værelser, konference- og mødelokaler samt ”barception” og et full-service tilbud om at være oppasser for den travle CEO og hans/hendes businesskolleger.
Eller som driftsselskabet Nordic Choice Hotels selv sætter ord på opgaven: Comfort Hotel Copenhagen vil for altid ændre opfattelsen af et hotel. For dette hotel er gennemtænkt og designet til at imødekomme den moderne rejsendes mindste behov – fra tøjvask til det hurtige måltid og sekretærservice.
Den opgavebeskrivelse skal den tematiske arkitektur forløse i de mindste indretningsmæssige detaljer, og samtidig skal den etablere fornøden skala i det komplekse naboskab med områdets andet imposante hotel, Clarion, og lufthavnens øvrige massive bygningsanlæg.
Den svenske tegnestue Krook & Tjäder har før arbejdet for Stordalens selskaber, bl.a. med Villa Copenhagen, som åbnede i forsommeren, og med 500 hoteller i porteføljen må man vel sige, at Krok & Tjäder ved noget om at projektere netop den bygningskategori:
– Vi ved, at æstetik og funktionalitet, indretning og rengøring alt sammen bidrager til den fuldkomne løsning, siger partner i Krook & Tjäder, Stefan Tjäder.
Det er derfor også manualen til denne lufthavnsmastodont: Tæt på opleves en ornamenteret arkitektur med afsæt i den præfabrikerede industriarkitekturs bedste forudsætninger, realiseret med en beklædning af samme aluminiumstype, som anvendes til fly. På afstand tårner sig det gigantiske korpus med form og fodaftryk til minde om hotellets slægtsskab med luftfarten i CPH: en oversize flypropel.
Indretning supporterer og styrker på den intime skala et program af funktionaliteter, men er samtidig forberedt for den obligatoriske stordrift, der til enhver tid må være det rentable hotels rationale og raison d’être.
Arkitekturens løsning baserer sig på en disponering i en dobbelthøj parterre-etage med en optimal fleksibilitet til de mange servicefunktioner. En udsigtsrestaurant er placeret øverst i den ene ”propelvinge”, ligeledes med dobbelt etagehøjde. Hotellet tilbyder mødeservice fra den hurtige touch-down udveksling op til kongressen med 2500 deltagere i den søjlefrie konferencesal ”The Hangar”. Salen har en størrelse, så fire Cessna-fly vil kunne parkeres her! Det kommer nok ikke til at ske en af dagene.
Konstruktivt er opgaven løst bl.a. med filigranvægge fra PL Beton i Rønne på Bornholm i usædvanlige dimensioner på op til 10 m højde. Filigranelementer kombinerer de bedste egenskaber fra pladsstøbte konstruktioners stærke samlinger og traditionelle betonelementers fordele mht. kvalitet og tid.
Filigranløsningen fungerer både som forskalling, udgør en del af den endelige mængde beton og indeholder samtidig en stor del af den nødvendige konstruktionsarmering. En filigranvæg består normalt af to 5-6 cm tykke betonplader, der sammenholdes af indstøbte filigrandragere i en afstand, som svarer til væggens endelige tykkelse.