Musikkens Hus
Musikkens Plads 1
9000
Aalborg
Danmark
Der er én ting, de er enige om i Aalborg. Nemlig at have en mening om det netop færdiggjorte prestigebyggeri Musikkens Hus. Om arkitektkonkurrencen, berettigelsen, behovet, beløbet og ikke mindst arkitekturen. Men uanset om man bryder sig om bygningens udvendige formsprog med store amøbeformede vindueshuller, der undervejs i byggeriet gav musikhuset det knap så flatterende tilnavn ‘Osten’, er det svært ikke at blive imponeret, når du træder indenfor. Her kan det både ses og høres, at Musikken Hus er et mesterværk.
I dag, hvor musikhuset står færdigt, giver byggeriets organiske form mening i sin samlede helhed, når det beskues udvendigt fra. Men når du sætter foden indenfor dørene i foyeren, får du virkelig en wauw-oplevelse, der kun bliver endnu større, når du træder videre ind i koncertsalen.
Her venter 1.298 røde stole og en række bølgende hvide balkoner på lige så hvide vægge med amøbeformer dig i en sal, der giver en akustisk oplevelse i verdensklasse. Hvor målsætningen var at skabe en koncertsal, der var blandt de fire bedste i Europa, bliver den nu rost som blandt de fire-fem bedste i verden til symfonisk musik. Og som de ville sige i Nordjylland, så er det jo slet ikke så dårligt!
Bygget med ærefrygt
Det internationalt anerkendte østrigske arkitektfirma Coop Himmelb(l)au har tegnet Musikkens Hus, og i Aalborg vandt entreprenørfirmaet TL BYG to entrepriser på opførslen, hvor de blandt andet har haft ansvaret for at føre arkitektfirmaets akustiske visioner ud i livet.
- Det gav lidt ærefrygt, at vi skulle være med til at bygge et musikhus, fortæller Jens Nielsen, der er projektchef hos TL BYG og fortsætter: Jeg har bygget meget i min tid, men det her har helt klart været den fedeste opgave. Det har simpelthen været så spændende at arbejde sammen med de udenlandske rådgivere og Coop Himmelb(l)au om at opfylde den vision, de har haft for huset.
Under rundvisningen bemærker Jens Nielsen et par små, sorte streger på kældergangens hvide væg, som han synligt irriteret kører fingrene hurtigt hen over.
- Når man bruger fire år på at bygge sådan et hus her, bliver det lidt som ens eget barn. Så er det svært at forstå, at alle ikke passer godt på tingene. Man får sådan et forhold til det, at du ikke kan forstå det, fortæller Jens Nielsen fra TL BYG om det store ejerskab, han har til byggeriet.
Box in box
I Musikkens Hus er alle akustiske rum bygget op i et system, der kaldes box-in-box. Det vil sige, at der inden i den ydre skal af almindelige konstruktion er lavet en indre skal af materialer, som optimerer akustikken.
I husets multisal intimsalen, hvor der er plads til 300 mennesker, er der således 24 centimer luft imellem væggene i den ydre og indre skal, der hænger i gummibeslag. Gulvet vejer hele 21 tons, men står på gummibeslag, og det er dette luftrum mellem de to skaller, der er med til at give den gode akustiske værdi. Væggene er opført i beton med udspring i husets karakteristiske amøbeformer, der bryder lyden, som også er reguleret ved hjælp af akustiske plader i loftet med huller i Ø8-Ø28. Salen er således tonet ind til oktav otte på en 110 hertz-skala, men kan ændres rent akustisk med en række store gardiner, der hænger fra gulv til loft i hvert hjørne.
Selv de 69 øverum, der også benyttes af Aalborg Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium Aalborg, er bygget op som box in box – dog med gips i stedet for beton. Karakteristisk for alle øverummene er, at der altid er en skæv væg for at snyde lyden, fortæller Jens Nielsen fra TL BYG.