Roskilde Tekniske Skole
Pulsen
4000
Roskilde
Danmark
I løbet af de kommende år vil Roskilde Tekniske Skole samle alle sine lokaliteter i det nye Musicon-område i byens sydlige del. Et område, der forener uddannelse, ungdomsmiljø, kreativitet og erhverv. Flere kollegier, kreative institutioner og uddannelsessteder har allerede etableret sig i området, herunder Roskilde Tekniske Skole.
Der er tale om et stort projekt, som vil finde sted i etaper i de kommende år. Første etape står nu færdigt og blev taget i brug, da det nye skoleår begyndte i august.
Eleverne på skolens IT-linje og Medie & Kommunikationslinje har fået fornøjelsen at være de første til at rykke indenfor i nyopførte lokaler. En bygning, der er indrettet til at kunne rumme op til 600 elever.
Bygherren, Roskilde Tekniske Skole, havde et ønske om, at de nye skolebygninger ikke blot skulle være fleksible, men også have et udtryk, der signalerer energi og soliditet. Det blev virksomheden Christensen & Co. Arkitekter A/S, der udarbejdede det projekt, der vandt entreprisen, og som nu er færdigbygget. Resultatet er blevet en spændende og utraditionel bygning, der på alle måder gør op med tidligere tiders traditionelle institutionsbyggeri.
Bygningen er i fire etager og har en nordvendt glasfacade, der gør det muligt allerede udefra at følge med i livet indenfor. Stueetagen er todelt, idet en passage midt i huset giver hurtig adgang til bagsiden af huset, hvor der er etableret parkering og grønne arealer.
Allerede inden man kommer indenfor bemærker man, at pladsen foran huset er inddraget som en del af skolens rum, idet der er etableret basketball-bane og plads for forskellige aktiviteter. Det falder også i øjnene, at det ikke er en traditionel rektangulær bygning. Den er nærmest udformet i et zig-zag-mønster. Hvilke konsekvenser det har for hele husets indretning, bemærker man allerede, når man træder indenfor i ankomstområdet i husets vestlige del. Her træder man ind i en højloftet multisal, der kan bruges både som samlingssted og kantine. Herfra er der adgang til skolens administration og lærerværelser, der diskret er adskilt fra resten af huset med en glasvæg. Hovedtrappen rejser sig nærmest skulpturelt og fører den besøgende videre ind i huset.
- Vi kalder denne del af huset for Synergizonen, fortæller Tobias Wittenburg, Christensen & Co. Arkitekter A/S.
- På alle etager har vi dette åbne rum, der når i hele husets bredde. Herfra er der adgang til undervisningslokalerne på alle etager.