Tirpitz
Tane Hedevej
6857
Blåvand
Danmark
”Det væsentlige er usynligt for øjet”, hævdede den franske forfatter Antoine de Saint-Exupéry i sin fine roman ”Den Lille Prins”. Disse vise ord passer godt på det nyetablerede museumscenter Tirpitz, der kiler sig ind i det fredede klitlandskab udenfor Blåvands attraktive sommerhusområde. Museet, der er tegnet af den verdenskendte tegnestue BIG Architects med Bjarke Ingels i spidsen, er bygget op omkring Tirpitz-bunkeren, som besættelsesmagten etablerede under anden verdenskrig. Selv om det nye museum materialemæssigt er i tydelig dialog med den massive betonbunker, så fremstår den ekstraordinære udstillingsbygning, der ligger i ly under sandet, som en elegant antitese til det brutale krigsmonument.
Ønsket fra bygherre, Museums Center Blåvand Fonden og museumsdirektør for Vardemuseerne, Claus Kjeld Jensen, var et museum, som var fuldstændig integreret i landskabet, men som samtidig fremstod arkitektonisk overvældende – og disse ønsker må siges at være indfriet med det nye Tirpitz. Det nye museum er nemlig bygget med en meget fin fornemmelse for det helt specielle og fredede landskab ude mod vest, der hvor klitheden og plantagerne møder den stride blæst og det barske Vesterhav. For at sikre det arkitektoniske niveau blev opgaven lagt i hænderne på arkitekterne hos BIG Architects, som på fornemste vis har løst opgaven. Den verdensberømte tegnestue har skabt et imponerende museums- og oplevelsescenter omkring kanonstillingen Tirpitz, der blev etableret under anden verdenskrig som en del af Hitlers Atlantvold.
BIG har ladet sig inspirere af såvel bunkeranlægget, som af den særegne natur. Museet er således bygget op omkring det massive bunkeranlæg, der huser en udstilling om netop atlantvolden. Herudover rummer det nye museum to andre permanente udstillinger om henholdsvis Havets Guld og en tidsrejse gennem den vestjyske historie.
Den provokerende bunker er på elegant vis blevet forbundet med de nye museumsrum via en underjordisk gang. For at skabe kontrast til den store betonbygning og opnå en ny lethed, har arkitekterne valgt at etablere en stor del af det nye museum under jorden – et valg, der ikke blot er truffet af æstetiske årsager, men også for at skåne det omkringliggende fredede hede- og klitlandskab mest muligt.
– Det nye museum er opført bagved kanon-bunkeren i en gammel jordrampe, som i sin tid blev brugt til byggeriet af bunkeren. Museet er netop tænkt som en kontrast til den brutale bunker, både med sin væren i landskabet og i forhold til sin transparens og imødekommenhed, forklarer arkitekt Ole Elkjær Larsen fra BIG.
Selv om museet til dels gemmer sig under sandet, er der via meget store glasvægge visuel kontakt til himlen og landskabet, samtidig med at lyset får lov til at strømme ind. Bygningen er organiseret omkring et centralt torv, der åbner sig mod alle fire verdenshjørner.
– Museet er en landskabsbearbejdning, der inviterer de besøgende ind, fortæller Bjarke Ingels, der er stiftende partner i den verdenskendte tegnestue. Arkitekterne har gjort sig stor umage med at tilpasse byggeriet til landskabet så det har påvirket miljøet mindst muligt. Området er underlagt en række fredninger og restriktioner, som har givet mange ingeniør- og byggetekniske udfordringer. Der har skullet tænkes både nyt og kreativt.