Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Metrovej 5
2300
København S
Danmark
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane A/S er ansvarlig for både anlæg og drift af metroen i København – og nu også for Københavns Letbane. Det er en opgave, der – helt i tråd med den underjordiske transport – er kendetegnet af hurtighed og fleksibilitet. Forandring gennem vækst er en mejslet overskrift, mens metronettets linjenet hver dag udvides dybt under hovedstaden.
Det stiller krav til de rammer, som – rent fysisk – skal huse en så dynamisk organisation, der tilmed er sat i verden mærket med en udløbsdato.
– Det er politisk vedtaget, at Metroselskabet i sin nuværende funktion kun skal have hjemme her på adressen, så længe vi bygger, forklarer projektleder for opførelsen og udvidelsen af Metroselskabets hovedkvarter i Ørestad, arkitekt MAA Steen Melholt. Han trækker også lidt på smilebåndet af sin egen beskrivelse, for i skrivende stund ved ingen, hvornår byggeriet er bragt til ende. Senest har Metroselskabet tilmed overtaget ansvaret for planlægning og opførelse af Københavns Letbane, så at se ti år frem er ikke svært her fra Metrovej.
I det lys er det prisværdigt, at Metroens anlægs- og driftsselskab har valgt at opføre sine kontorfaciliteter som modulbyggeri, der ikke bare problemfrit kan skyde aflæggere ved at tilføre flere ‘bokse’, men også kan skilles ad og genbruges til andre formål, når engang deres mission for Metroselskabet er udtjent.
Sammen med entreprenører med speciale i netop den type industrialiseret og præfabrikeret byggeri har Metroselskabet som bygherre efterhånden bygget sig til 8.000 kvm over fire etaper. Det er sket siden 2008.
Senest er godt 70 ‘containere’ ankommet fra producenten og totalentreprenøren Flex Moduls fabrik i Vinderup: De er udstyret med alle installationer, når de stables og samles i tre etagers højde; på fem arbejdsdage fik Metroselskabet en udvidelse på i alt godt og vel 1.800 kvm!
– Derefter skal interiøret så apteres, forklarer Steen Melholt, men kan også konkludere, at det færdige byggeri er udført på fem måneder.
– Modulbyggeri giver os på den måde netop, hvad vi har brug for: Høj og præcis kvalitet til tiden og med en meget kort mangelliste, konstaterer Steen Melholt, som nu har erfaringer med to af de førende leverandører af modulbyggeri herhjemme, Scandi Byg og Flex Modul. Det er prisværdigt, at der bygges efter modulstandarder, som betyder, at moduler fra mere end en enkelt leverandør er kompatible.
– Metoden er så fremkommelig, at det egentlig kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad man vil bruge den til, vurderer arkitekten Steen Melholt.
Om det moduliserede byggeri forklarer Flex Modul A/S, at produktionen sker i et beskyttet miljø, hvor arbejdsprocesserne er optimeret og effektiviseret.
De konstruktive elementer som loft, vægge og gulv produceres ved arbejdsborde. Herefter løftes elementerne til montageafdelingen, hvor de samles til boksmoduler.
Faste underleverandører af el og vvs monterer deres installationer, så modulerne er ca. 85 procent færdige, når de forlader fabrikken, oplyser Flex Modul, der også sikrer en konstant styring af temperatur og fugtighed i produktionen. Flex Modul stiller selv med et montagehold, når modulerne skal installeres på byggepladsen.