Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg
Kong Christians Allé 50
9000
Aalborg
Danmark
Det var ikke så lidt af et kultursammenstød, da den traditionelle arbejder- og fabriksby Aalborg i 1972 indviede Nordjyllands Kunstmuseum. Den marmorbeklædte museumsbygning tegnet af den verdenskendte finske arkitekt Alvar Aalto blev hurtigt et yndet offer for folkeviddet.
Sådan forholder det sig ikke længere. I dag er fabrikkerne væk, og Aalborg har transformeret sig til en moderne videns- og uddannelsesby, hvor det ene kulturelle fyrtårn efter det andet er skudt op. Utzon Center, Nordkraft, Musikkens Hus. I den fortælling er Alvar Aaltos ikoniske museumsbygning en tidlig forløber, der passer perfekt ind i den profil, som Aalborg i dag ønsker at tegne af sig selv.
I mellemtiden er bygningen blevet fredet, Nordjyllands Kunstmuseum har skiftet navn til Kunsten, og så var årene begyndt at sætte deres præg på bygningen. Derfor er der nu gennemført en omfattende restaurering og revitalisering af Alvar Aaltos arkitektoniske perle.
Projektet omfatter blandt andet en gennemgribende restaurering af bygningen og parken, en revitalisering af udstillingsarealer og publikumsfaciliteter, et bedre flow gennem museet samt nye og forbedrede personalefaciliteter. Bygningens status som fredet har sat sine klare rammer for arbejdet, men ved at grave ned i jorden og med en bedre udnyttelse af det underliggende parterre-plan er der tilføjet modige nyskabelser, der fungerer overraskende godt i bugen på Aaltos bygning.
Erik Møller Arkitekter A/S har været totalrådgiver på restaureringen og revitaliseringen af Kunsten.
– Det er et fantastisk hus, og det har været en spændende opgave at få lov til at klappe på det. Jeg har stor respekt for Aalto som arkitekt. Han havde en enestående evne til at skabe liv mellem væggene, og revitaliseringen af museet er da også sket i hans ånd, siger Trine Neble, kongelig bygningsinspektør, arkitekt maa og partner hos Erik Møller Arkitekter.
– Vores opgave har bestået i at bevare mest muligt af Aaltos enestående bygning og samtidig skabe et moderne og tidssvarende museum. Det er lykkedes os at opfylde museets ønsker inden for husets rammer ved at operere under jorden. Det er også her, de væsentligste ændringer er foretaget – både i parterre-plan og i kælderen.
Til gengæld har stueetagen – hvor Aalto er stærkest repræsenteret – været så godt som urørlig. Der er sket ændringer i velkomstarealet, museumsbutikken er flyttet og har fået mere plads, og så er der etableret et vidensrum i den gamle kammermusiksal. Men ellers er der tale om en yderst nænsom restaurering.
– Vi har været tro over for Aaltos arkitektoniske sprog og hans materialeholdning. Aalto arbejdede i virkeligheden med et meget begrænset materialevalg – træ, tegl, marmor, messing og beton. Det har vi respekteret. Jeg vil gerne have, at publikum føler, at de kommer tilbage til et museum, som de kender, men som samtidig er opgraderet til de krav, der i dag stilles til et museumsbesøg, siger Trine Neble.
En ny trappe fra udstillingsarealerne i stueetagen fører direkte ned i museets nye ’black box’. Hvor der tidligere var depotrum og toiletter, er der skabt et stort og fleksibelt udstillingsrum. Her kan man dyrke mørket, som arkitekt maa Lars Bendrup fra Transform udtrykker det. Hans virksomhed har arbejdet tæt sammen med Erik Møller Arkitekter om restaureringen og revitaliseringen af Kunsten.