Rådmandshaven
Rådmandshaven 20
4700
Næstved
Danmark
Med 6.230 kvm fordelt på tre etager er der ikke kun blevet plads til en ny, velindrettet Borgerservice i Næstved. En række af kommunens forvaltninger får plads under det nye tag. Ikke mindst Teknik- og Miljøforvaltningen, der hidtil har været placeret på to adresser i byen. En løsning, der ikke har været optimal, og som er blevet yderligere besværlig, efter at Næstved Kommune pr. 1. januar 2007 fik mærkbart vokseværk i kølvandet på kommunalreformen.
Løsningen er blevet en elegant tilbygning til den kommunale administrationsbygning.
Siden 1983 har kommunens administration haft adresse på Rådmandshaven. Et stort bygningskompleks, hvor de fleste administrative funktioner har været samlet.
Da det blev besluttet at udvide bygningen, var det en del af udfordringen at finde en løsning, der matchede den eksisterende bygning. Men også en løsning, der lever op til de krav, der er til byggeri i 2009. Det blev virksomheden Hoffmann A/S, der fik opgaven i totalentreprise.
Hoffmann A/S har filial i Næstved, så det var en totalentreprenør med et solidt kendskab til de lokale forhold, der tog opgaven på sig.
Den blev løst til bygherren, Næstved Kommunes, fulde tilfredshed. Fra første spadestik i marts 2008 til den officielle indvielse 15 måneder senere, har alt fungeret perfekt.
Undervejs er der dukket en række udfordringer op, som det var nødvendigt at forholde sig til, og derefter finde den helt rigtige løsning på. Alt sammen i et godt samarbejde med den rådgivende ingeniør, Hansen, Carlsen & Frølund A/S, i daglig tale HaCaFrø, og arkitektfirmaet Arkitema K/S.
Den første udfordring, parterne skulle finde en løsning på, dukkede op, allerede inden byggeriet var påbegyndt.
For mange år siden lå der på området en papirfabrik, Maglemøllen. Selvom den siden 1930’erne har haft adresse andetsteds i Næstved, ved man, at der kan ligge ubehagelige overraskelser i undergrunden.
Så i stedet for en kælder, valgte man at udnytte byggeriets øverste etage til arkivrum og teknikrum. Løsningen har vist sig at fungere perfekt og har afrundet hele byggeriet på bedste vis.
Man ankommer til den store og velindrettede Borgerservice direkte via bygningens imponerende glasindgang.
De færreste bemærker, at man passerer gennem to indgangspartier, først en rotunde og derpå en glasskydedør. En nøje gennemtænkt løsning, idet de medarbejdere, der har arbejdsplads i Borgerservices indgangshal, dermed er beskyttet mod træk.
Et stort ovenlysvindue bidrager til, at den store hal er lys og indbydende. Det næsten skulpturelle ovenlysvindue dækker over de to første etager i bygningen. På andensalen kan det iagttages ovenfra, hvor man kan få et godt indtryk af de skulpturelle linjer.
Loft- og vægmateriale, der bidrager til at sikre en god akustik i det store lokale, er leveret af virksomheden Saint-Gobain Ecophon A/S, der har dansk hovedsæde i Hvidovre.
Her ser man også, at bygningen er konstrueret som et stort, kantet ’A’. Udefra ser den ellers ud som en stor, massiv bygning.
Borgerforvaltningen er placeret i den nederste af A’et. En kerne, hvor der er indrettet køkken- og toiletfaciliteter samt en elevator, udgør den vandrette streg i A’et.
Herefter følger kontorfaciliteterne, der i tre fløje omkranser en stor, indre gård.