Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
Thomas Manns Vej 23
9220
Aalborg Ø
Danmark
Der er ikke kedeligt på det nye Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet. I det 9.000 kvm store nybyggeri finder man både en overdimensioneret sandkasse og et vildt bølgebassin, hvor der kan udføres videnskabsforsøg i fuld størrelse.
Den nye fireetagers forsknings- og undervisningsbygning til instituttet er tegnet af Kjaer & Richter A/S og placeret vest for universitetet i Aalborg Øst.
Med sin størrelse og sit markante arkitektoniske udtryk bliver Institut for Byggeri og Anlæg en ledestjerne på det nye Campus Vest. En selvstændig pendant til den ledestjerne, som man allerede finder på Aalborg Universitets Campus Øst, og som man tydelig kan se fra tredjesalen på det nye institut. De to bygninger skiller sig ud fra det generelt lavere og mere anonyme universitetsbyggeri.
Jorton A/S er hovedentreprenør på byggeriet, og det er projektleder Chris Dalgård Jensens første opgave, efter at han blev færdiguddannet fra netop Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.
– Jeg blev uddannet i februar 2015 som cand.scient.tech. i byggeledelse og gik direkte til et job hos Jorton. På min allerførste opgave – hvor jeg er en del af Jortons projektteam – oplever jeg så, at nogle af mine gamle lærere sidder i brugergruppen, fortæller han med et smil, mens han viser rundt i det imponerende institutbyggeri.
Bygningens omdrejningspunkt er et treetagers åbent atrium, hvor den altovervejende færdsel vil foregå. Dermed er der skabt mulighed for kontakt mellem de forskellige funktioner og brugere af bygningen. Man kan f.eks. befinde sig på niveau 3 og følge med i et forsøg, der udføres i en af de tre store projekthaller i stueetagen. Visionen er at skabe rum for tværfaglig udveksling af idéer, erfaringer og resultater – understøttet af bygningens struktur. Som gammel studerende på instituttet giver det god mening for Chris Dalgård Jensen.
Men det er ikke kun hinanden, som de studerende skal have glæde af på det nye dynamiske institut. De skal også helt bogstaveligt lære af bygningen. Den kommer til at indgå i undervisningen, hvor der er lagt op til, at de studerende skal foretage målinger på alt fra indeklimaet til bygningskonstruktionen.
– Det er virkelig en spændende dimension. Bygningen er sammensat af mange forskellige elementer, som man kan lære af. Pladsstøbt beton kontra præfabrikerede elementer. Runde søjler kontra firkantede søjler. Almindelige huldæk kontra pladsstøbte dæk. Det betyder, at man inden for instituttets rammer kan gå direkte fra bogen og ud i virkeligheden, siger Chris Dalgård Jensen.
Virkeligheden er der også gjort plads til i de tre store projekthaller i dobbelt højde i bygningens stueetage. Her er faciliteter til fuldskalaforsøg inden for vandbygning, indeklima samt konstruktion og fundering. Alt sammen med tilhørende værkstedsfaciliteter.